Nyheder

Vi udfører store og små altanprojekter i hele landet. Nogle opgaver er store komplekse renoveringsprojekter, der løber over flere år. Andre er små lokale opgaver, hvor vi sætter altanerne op på få måneder. Her kan du læse seneste nyt om Windoor Danmark og blive klogere på vores projekter og medarbejdere.

 WinGroup AG udnævner Rickard Lindqvist til ny CEO
9. marts 2018

Ny CEO til vores moderselskab

Pr. 1. august 2018 tiltræder Rickard Lindqvist, 48, som ny CEO i WinGroup AG. WinGroup er vores moderselskab, som har aktiviteter i en række europæiske lande - heriblandt Danmark med Windoor Danmark.

Vores moderselskab, WinGroup AG, får pr. 1. august 2018 ny CEO. Svenske Rickard Lindqvist, som kommer fra Lindab Group, erstatter dermed Anders Knutsson.

Pr. 1. august 2018 tiltræder Rickard Lindqvist, 48, som ny CEO i WinGroup AG. WinGroup er vores moderselskab, som har aktiviteter i en række europæiske lande - heriblandt Danmark med Windoor Danmark.

Rickard Lindqvist indtager CEO-posten efter Anders Knutsson, som har stået i spidsen for WinGroup siden 2014.

"Mit fokus vil til at starte med være på at lære forretningen, vores teams og kunder at kende. Derudover vil jeg opsætte mål og handlingsplaner og sikre, at alle i WinGroup er 'on the same page'. Jeg glæder mig meget til at starte arbejdet op", fortæller den nye CEO.

Rickard Lindqvist er bosat i Schweiz, gift og har to døtre.

Læs hele nyheden Læs hele nyheden
 Altaner fra Windoor Danmark kommer til at pryde de 154 moderne lejligheder
7. marts 2018

Fra industrielt ødeland til familievenlig oase

I den centrale del af Bagsværd popper to nye karrébebyggelser op fra jorden. Altaner fra Windoor Danmark kommer til at pryde de 154 moderne lejligheder, som samler familier og skaber nye levende byrum.

I den centrale del af Bagsværd popper to nye karrébebyggelser op fra jorden. Altaner fra Windoor Danmark kommer til at pryde de 154 moderne lejligheder, som samler familier og skaber nye levende byrum.

I et tidligere erhvervskvarter centralt beliggende i Bagsværd er entreprenøren G.V.L i fuld sving med at opføre to nye bebyggelser i bedste karréstruktur. Bygherren er Dades og Sophienberg Gruppen, arkitekten er Mangor & Nagel, ingeniøren Oluf Jørgensen og altanleverandøren Windoor Danmark.

Den nye bydel kommer til at gå under navnet Solhusene. Foruden detailhandel vil den bestå af de to bebyggelser kaldet Købmandsgården og Porthuset, som byder på i alt 154 lejligheder af varierende størrelse. De moderne boligkomplekser bygges op i karréstruktur, hvilket skaber levende byrum og inviterer både unge par, familier og ældre inden for.

Livlige gårdrum med masser af dagslys bliver kendetegnede for de udendørs arealer, hvor beboere såvel som offentligheden kan samles. I den mere private sfære kan beboerne nyde natur og udeliv fra små private haver og fra store åbne altaner, som supplerer Solhusenes moderne æstetiske udtryk.

Foto: Venligst udlånt af Mangor & Nagel


Store altaner gør lejlighederne endnu mere attraktive
Området ved Vadstrupvej og Krogshøjvej bliver ved aflevering i 2019 en sprudlende og familievenlig oase, som inviterer til aktiviteter og fællesskab. Lejlighederne bliver mellem 75 og 133 m2 og gøres endnu mere attraktive med særligt store altaner fra Windoor Danmark.

- Vi er stolte af at være en del af et så omfattende og eksklusivt nybyggeri. Vi leverer altanerne i tre forskellige størrelser, som alle er kendetegnet ved at være særligt store. Jeg er sikker på, at de kommer til at bidrage til stor glæde og gavn for de nye beboere, lyder det fra Windoor Danmarks projektleder Michael Larsen.

Fra G.V.Ls side er der kun rosende ord til altanleverandøren, der som led i en ny strategisk satsning fokuserer på nybyggerier.

- Jeg har kun gode erfaringer med at bruge Windoor som leverandør. De overholder deres aftaler og er gode til at tilrettelægge deres arbejde. Det er vigtigt med et nybyggeri som dette, at vi kan stole 100 % på vores samarbejdspartnere, og det kan vi med Windoor, siger Danni Nielsen, projektleder på Solhusene fra G.V.L.

- Desuden har de kunnet matche budgettet og kan levere altaner, som lever op til lige præcis det æstetiske udtryk, vi ønsker at få frem med de to nye bygninger, tilføjer han.

Foto: Venligst udlånt af Mangor & Nagel


Satser stort på nybyggeri
I slutningen af 2017 meldte Windoor Danmark ud, at virksomheden satser endnu mere på nybyggeri. Og den nye strategi har givet pote.

- Solhusene er et direkte resultat af vores nye strategi, og vi har høje forventninger til resultaterne i resten af 2018 og årene fremefter, da der allerede nu er en del af disse projekter i vores pipeline, fortæller Windoor Danmarks konsulent Jesper Larsson.

- Med lidt omstruktureringer er Windoor nu gearet til at kunne håndtere disse sager i højere grad end tidligere. Vi er klar til at gå skridtet ekstra for at imødekomme ønsker og behov fra både arkitekter, entreprenører og bygherrer. Den opgave kan vi bl.a. løfte, da altanproduktionen ligger in house, runder Jesper Larsson af.

 

Læs hele nyheden Læs hele nyheden
 Udvidet produktpalette med polske Pemalux
5. marts 2018

Udvidet produktpalette med polske Pemalux

Sidste år gik vores moderselskab WinGroup AG på opkøbsjagt og fik polske Pemalux under sine vinger. Det betyder, at vi i Windoor Danmark nu tilbyder et bredt udvalg af kundetilpassede løsninger til glas- og aluminiumsfacader.

Sidste år gik vores moderselskab WinGroup AG på opkøbsjagt og fik polske Pemalux under sine vinger. Det betyder, at vi i Windoor Danmark nu tilbyder et bredt udvalg af kundetilpassede løsninger til glas- og aluminiumsfacader.

Vidste du, at vi med opkøbet af den polske virksomhed Pemalux kan tilbyde en bred palette af produkter til glas- og aluminiumsfacader? Produkter, som øger værdien af kommercielle ejendomme og skræddersys efter konkrete ønsker og behov.

- Vi har nu et omfattende udvalg af vinduer, skyde- og foldedøre, facader og aluminiumsprofiler. Produkterne kommer fra kendte leverandører som Sapa Building Systems, Schüco og Aluprof, fortæller Michael Jensen, salgs- og markedschef chef hos Windoor Danmark, og fortsætter:

- Pemalux har længe været en etableret spiller i Skandinavien, især i Norge, så vi er meget stolte af at kunne kalde virksomheden vores. 

 


Kundetilpassede løsninger og masser af muligheder
Fra sin base i Polen har Pemalux eget produktionsanlæg. Her produceres højkvalitetsprodukter, som alle opfylder markedets krav til brandklasser, sikkerhed og isolering.

- Du kan bl.a. forskønne bygningen med facader, som let integreres med ejendommes form og den eksisterende placering af døre og vinduer. Mulighederne for at skabe et nyt look til en given butik, restaurant eller lign. er mange. Vi tilbyder produkter til de unikke betingelser, der gælder for hvert enkelt byggeprojekt, forklarer Michael Jensen.

Med Pemalux’ glastage i to eller tre lag kan du sikre god isolering og et flot lysindfald. Glastagene fås i forskellige profilbredder. Samtidig tilbyder vi aluminiumsvinduer, som har en lang levetid og er nemme at vedligeholde. Vinduerne fås faste eller åbne og i mange forskellige varianter.

 



- Mulighederne med Pemlux-produkterne er utallige. De tætte glasdøre, eksempelvis, fås med sikkerhedsglas, hvilket beskytter mod hærværk og indbrud. Skal de være med folde- eller skydedøre, åbne fra siden eller midten, komme i to eller tre lag? Vi tilpasser løsningerne efter dine konkrete ønsker, så det er bare om at vælge blandt de mange Schüco-, Sapa- eller Aluprof-løsninger. Vores kompetente team fra Pemalux står desuden klar til at råde og vejlede, slutter Michael Jensen.

Er du interesseret i at høre mere om udvalget af Pemalux-produkter? Så kontakt venligst Carsten Lindholm på telefon 2164 4971 eller cli@windoor.dk.

Vi glæder os til at høre fra dig.

 

Læs hele nyheden Læs hele nyheden
 Altan-, og svalegangsprojektet I.G. Smiths Allé i Hvidovre
5. marts 2018

Støjdæmpende Windoor-projekt indstillet til Renover Prisen 2018

82 projekter kæmper lige nu om at vinde Renover Prisen 2018. En pris som hylder den gode renovering og skal inspirere til flere renoveringsprojekter, der på forskellig vis kommer samfundet til gode.

Hurra! Et af vores renoveringsprojekter er med i kampen om Renover Prisen 2018. Det drejer sig om projektet I.G. Smiths Allé i Hvidovre, som har opnået store varmebesparelser og mindre motorvejsstøj med lukkede altaner og afskærmning af svalegange.

182 projekter kæmper lige nu om at vinde Renover Prisen 2018. En pris som hylder den gode renovering og skal inspirere til flere renoveringsprojekter, der på forskellig vis kommer samfundet til gode.

Et af vores projekter er indstillet til Renover Prisen. Det drejer sig om andelsboligforeningen I.G. Smiths Allé 11-33 i Hvidovre, som i 2013 fik 77 nye altaner lukket med glas samt afskærmning af 740 m2 svalegange. En omfattende renovering udført i samarbejde med TPD Arkitekter.

Bebyggelsen ligger lige ud til den trafikerede og meget støjende Holbækmotorvej, men med forbedringerne er støjen blevet reduceret betydeligt. Samtidig har beboerne opnået store besparelser på varmeregningen.

- Vi kan stort set ikke længere høre de mange biler på motorvejen. Det er virkelig dejligt og gør, at man sover langt bedre. Jeg forstår ikke, at alle bygninger med svalegange ud til store veje ikke er lukket af pr. definition, udtaler Henrik Andersson, formand for andelsforeningen, og fortsætter:

- Jeg kunne snildt bruge en 4-5.000 kr. årligt på at opvarme min 113 m2 lejlighed. Nu er jeg nede på max 250 kr. om året på ren varme. Det samlede gasforbrug i foreningen er faldet med 20 pct., siden vi fik altanerne. Det er virkelig en forbedring, der vil noget.

Jury vurderer og udvælger projekter
Næste skridt mod den fornemme Renover Pris er, at en jury sætter de indstillede projekter under lup og udvælger fire til seks, som går videre i konkurrencen. Vinderen kåres i slutningen af august og modtager – ud over en prisstatuette – 100.000 kroner. I 2017 vandt Den Gamle Skole i Nr. Virum.

Læs mere om prisen her - kilk her!

Og om Windoor Danmarks projekt på I.G. Smiths Allé her - klik her!

 

Læs hele nyheden Læs hele nyheden
 Harmoni og støjreduktion gennemstrømmer arkitektonisk hjertebarn
25. januar 2018

Harmoni og støjreduktion gennemstrømmer arkitektonisk hjertebarn

Vest for København snor den 21 kilometer lange Motorring 3 sig. Som en af de nærmeste naboer til den trafikerede motorvej ligger boligområdet Brunevang i Rødovre: en parkbebyggelse fra 1954, som siden årtusindeskiftet i allerhøjeste grad har trængt til en kærlig hånd.

Brunevang i Rødovre blev et af de sidste projekter for Mangor & Nagel-arkitekt Lars Mortensen, inden hans otium indtraf. Brunevang er hans hjertebarn, som efter en omfattende renovering sikrer støjreduktion fra den befærdede nabo: Motorring 3.

Vest for København snor den 21 kilometer lange Motorring 3 sig. Som en af de nærmeste naboer til den trafikerede motorvej ligger boligområdet Brunevang i Rødovre: en parkbebyggelse fra 1954, som siden årtusindeskiftet i allerhøjeste grad har trængt til en kærlig hånd.

Brunevang er inddelt i tre afsnit, der siden 2006 er blevet forvandlet til et moderne boligområde med Holmsgaard Rådgivende Ingeniører som totalrådgiver og Mangor & Nagel som underrådgiver. Afsnit 1 inkluderer en række gamle boliger, som er blevet moderniseret. Afsnit 2 går under navnet Boligslangen og består af en lang række lejligheder, som er gjort større og mere ældre-, handicap- og familievenlige. Afsnit 3 er bebyggelsens fælles grønne område.

- Det er et meget omfattende projekt, som snart er ved vejs ende. Jeg har arbejdet med Brunevang i ca. 7 år, og det er derfor et af mine allerkæreste hjertebørn, som stadig ligger dybt indgroet i mig, selvom jeg er gået på pension, fortæller Lars Mortensen, arkitekt fra Mangor & Nagel, som var projektleder på den omfattende renovering.

- Vi har arbejdet meget på formsprog og materialevalg. Det samlede udtryk er i mine øjne meget harmonisk. På facaden ud mod motorvejen varierer vinduerne i format, og altanerne forskydes og blandes i forskellige størrelser. Det et ét stort organiseret kaos. På den flotte måde, tilføjer han.


Gennemtænkte løsninger reducerer lydniveauet
Boligslangen består af fire eksisterende boligblokke, som er blevet bygget sammen og har fået tilføjet to-tre ekstra etager. Formålet har været at forbedre de eksisterende boliger, tilføje en række nye boliger og skabe en lydskærm fra motorvejen.

- Støjen har længe været et stort problem. Vi har derfor forsøgt at tænke støjreduktion ind i alle løsninger – fra bygningskonstruktioner til vinduer og altaner. Og det er lykkedes rigtig fint. Lydniveauet er kraftigt reduceret i både bebyggelsens midte, på altaner og i boligerne. Det betyder ufatteligt meget for beboerne, fortæller Lars Mortensen.

Samtlige altaner og altankomponenter er leveret af Windoor Danmark. Afsnit 1 er beriget med åbne altaner, mens afsnit 2 mod motorvejen har fået altaner lukket med glas.

- Boligslangen har fået omkring 150 nye altaner lukket med glas. De sænker lydniveauet i både lejlighederne og på altanerne betydeligt. Nu er det muligt at nyde udsigten på nærmeste hold, selvom man bor lige ud til motorvejen. Det kunne ikke lade sig gøre førhen.

Windoor Danmarks løsninger glæder en garvet arkitekt
Windoor Danmark har ikke kun leveret altanerne – de har også leveret over en halv kilometer altanrækværk til de fælles altangange.

- Som arkitekt er lykken gjort, når et boligområde har det samme harmoniske udtryk overalt. Det sikrer Windoors løsninger på allerflotteste vis. Altangangene matcher altanerne, og de pæne detaljer går igen uanset hvor, man befinder sig i Brunevang, siger Lars Mortensen og tilføjer:

- Windoor Danmark er lig med høj kvalitet og flotte, gennemarbejdede produkter, som i allerhøjeste grad hitter i arkitektverdenen. Der er ikke mange, der kan leve op til den kvalitet og det æstetiske udryk, som Windoors produkter repræsenterer.

 

Læs hele nyheden Læs hele nyheden
 John Larsen kører land og rige rundt i sin servicebil
25. januar 2018

Altaner trives bedst med løbende servicetjek

At vedligeholde en altan er lidt ligesom at vedligeholde en bil. Det kræver løbende tilsyn, visuel kontrol og smøring af bevægelige dele. Ellers kan altanen – ligesom bilen – føre til akutte problemer og ekstraomkostninger.

At vedligeholde en altan er lidt ligesom at vedligeholde en bil. Det kræver løbende tilsyn, visuel kontrol og smøring af bevægelige dele. Ellers kan altanen – ligesom bilen – føre til akutte problemer og ekstraomkostninger.

I Windoor Danmark går vi meget op i service. Og det stopper ikke, når vi afleverer de færdige altaner til vores kunder. Vi tilbyder nemlig servicetjek og serviceaftaler, som sikrer, at altanerne kan være til stor glæde og gavn i mange år.

Vores serviceaftale indebærer en periodisk gennemgang af altanerne. Derudover tilbyder vi akut altanservice. Begge dele står vores servicemand John Larsen i spidsen for.

- Jeg kører rundt i hele landet og udfører service på vores altaner. Serviceaftalerne sikrer, at små skader tages i opløbet, så de ikke bliver til store skader. Den akutte service gælder alt fra smadrede glas til knækkede hængsler, som bl.a. kan betyde, at altanen ikke kan lukke.

Som kunde hos Windoor Danmark kan man vælge at indgå en serviceaftale i forbindelse med et altanprojekt. Det betyder, at man får besøg af John Larsen med enten et, to, tre eller fire års mellemrum. 

Skaden udbedres med det samme
John Larsen kører land og rige rundt i sin servicebil og fixer både store og små skader.

- Jeg starter med at gennemgå altanen, udføre en visuel kontrol og smøre de bevægelige dele. Hvis der er en skade, kan jeg i størstedelen af tilfældene udbedre den med det samme. Det kan tage alt fra 15 til 45 minutter pr. altan, fortæller han.

I serviceaftalen kan man tilvælge en model, som inkluderer reservedele. Har man fravalgt dette, får man i stedet et tilbud på delene efter servicetjekket. Efter hvert besøg udarbejder John Larsen desuden en servicerapport med konstaterede fejl eller mangler. Hvis skaderne en sjælden gang ikke kan udbedres på stedet, kontaktes man af Windoor Danmark med forslag og tilbud på udbedring.

Altanglæde i mange år
Med flere tusinde tilbagelagte kilometer i servicevognen og mange altanbesøg i bagagen står særligt én ting klar for John Larsen: Løbende servicetjek betyder, at altanens levetid forlænges.

- Der er ingen tvivl om, at løbende servicetjek er rigtig gode for altanerne. Det er lidt ligesom at få sin bil synet ind imellem. Det er med til, at bilen – eller altanen – kan skabe glæde i rigtig mange år frem.

Det er tydeligt for den garvede servicemand, at de altaner, der bruges meget, giver mere slid på de bevægelige dele. Delene skal derfor smøres og udskiftes med tiden.

- Vores altaner og altandele er meget holdbare, men det er klart, at hyppigt brug slider på altanen. Derfor er en serviceaftale så vigtig. Steder uden aftaler har langt flere – og værre – skader på altanerne efter mange års hyppigt brug, slutter John Larsen af.

 

Læs hele nyheden Læs hele nyheden
 Windoor Danmark forlænger levetiden på 21 år gamle altaner
25. januar 2018

Windoor Danmark forlænger levetiden på 21 år gamle altaner

I 1997 blev Fortunen Højhuset i Lyngby beriget med 169 altaner lukket med glas fra Windoor Danmark. En løbende serviceaftale sikrer, altanerne er i rigtig god stand – selv efter 21 år.

I 1997 blev Fortunen Højhuset i Lyngby beriget med 169 altaner lukket med glas fra Windoor Danmark. En løbende serviceaftale sikrer, altanerne er i rigtig god stand – selv efter 21 år.

Det 13-etagers store højhus Fortunen i Lyngby fik i 1997 nye altaner. Valget faldt på altaner lukket med glas fra Windoor Danmark. 

- Jeg hører fra beboerne, at de er rigtig glade for deres altaner. De bliver brugt flittigt og giver et helt ekstra rum til lejlighederne, siger Jacob Thrane, driftsleder hos boligselskabet AKB Lyngby, som driver Fortunen Højhuset.

Sparer tid og besvær med serviceaftale
Oveni aftalen med de 169 altaner tilvalgte boligselskabet i 1997 en serviceaftale, som inkluderer et servicetjek af altanerne hvert fjerde år.

- Det var en rigtig god beslutning at tilkøbe en serviceaftale. En gang hvert fjerde år kommer Windoors servicemand forbi og gennemgår altanerne. Han tjekker, om alt er i orden og justerer de bevægelige dele, fortæller Jacob Thrane.

- Det giver os ro i maven og vished om, at altanerne er sikre og kan holde i mange flere år. Hvis der er nogle småskader ved altanerne, sørger Windoor for, at de bliver fikset med det samme. Det sparer os for en masse tid, at vi ikke selv skal tjekke altanerne og efterfølgende sørge for reparation, tilføjer han.

Sidste gang Windoor Danmarks servicemand, John Larsen, var forbi Fortunen Højhuset skiftede han bl.a. tætnings- og kantlister. Erfaringen er, at der bliver fikset småting ved ca. hvert tredje lejemål.

 

Læs hele nyheden Læs hele nyheden
 Windoor-direktør tager et kig i krystalkuglen
12. december 2017

Windoor-direktør tager et kig i krystalkuglen

Et spændende og begivenhedsrigt år 2017 går på hæld, og inden længe skriver vi 2018 i kalenderen. Vores CEO Christer Rapp giver her sit besyv på året, der kommer.

Et spændende og begivenhedsrigt år 2017 går på hæld, og inden længe skriver vi 2018 i kalenderen. Vores CEO Christer Rapp giver her sit besyv på året, der kommer.

2017 har været et travlt og begivenhedsrigt år hos Windoor Danmark. Nu er året snart omme, og 2018 står for døren. Vores forventninger til det kommende år er ganske høje, og vi glæder os til at tage hul på en masse nye projekter.

- Vi ser meget positivt på næste år. Vi har en masse spændende projekter i støbeskeen og et stærkt team til at løse opgaverne. Vi føler, vi er godt etableret på de forskellige markeder, og det skal vi selvfølgelig arbejde hen imod fortsat at være, siger Christer Rapp, som tidligere på året startede som CEO for Windoor i Danmark, Sverige og Norge samt overordnet ansvarlig for Windoor i England.

- Af konkrete projekter, vi skal arbejde videre på næste år, har vi bl.a. vores Altanpartner-koncept. Pt. har vi 7 partnere, og vi vil gerne op på 20, inden 2018 er omme. Det skal vi arbejde intensivt på, fortsætter han.

Den danske model i Sverige
Med Christer Rapp som ny CEO har vi i løbet af i år arbejdet på at skabe synergi på tværs af markederne. Det arbejde fortsætter naturligvis i 2018, hvor bl.a. den danske model skal inkorporeres på det svenske marked.

- Den måde, vi driver forretning på i Danmark, skal videreføres til Sverige. Det er en model, som fungerer rigtig godt ift. udførelse af projekter. Men der er selvfølgelig forskelle de to markeder imellem. Dem tager vi højde for, når det kommer til produkter og projekttyper.

- Vores overordnede tilgang er, at vi tager det bedste fra de forskellige markeder og samler det i en ”best practice”-model. Vi har lagt en ambitiøs vækststrategi for 2020, som vi ser meget frem til at arbejde videre på næste år også, runder Christer Rapp af.

 

Læs hele nyheden Læs hele nyheden
 Unikke løsninger løfter Stadionkvarteret til nye højder
12. december 2017

Unikke løsninger løfter Stadionkvarteret til nye højder

Stadionkvarteret i Glostrup får forskønnet facaden med nye altaner fra Windoor Danmark. Altanerne kommer i forskellige størrelser, hvilket giver bygningerne et helt unikt look.

Stadionkvarteret i Glostrup får forskønnet facaden med nye altaner fra Windoor Danmark. Altanerne kommer i forskellige størrelser, hvilket giver bygningerne et helt unikt look.

Danmarks største boligrenovering til 1,2 mia. kr. er i fuld gang ved boligområdet Stadionkvarteret i Glostrup. Til januar afleveres tredje etape ud af seks. Nye altaner fra Windoor Danmark er blandt forbedringerne, som skal gøre lejlighederne moderne og lyse.

- Vi leverer i alt 1.098 altaner lukket med glas. Det er omkring 8.500 m2 og 2.800 altanelementer, så det er i den helt store størrelsesorden, fortæller Dorthe Konrad, som er senior projektleder hos Windoor Danmark.

Det store boligbyggeri med i alt 1.236 lejemål kræver altaner i specialmål. Og det er netop en af Windoor Danmarks spidskompetencer.

- Noget af det helt særlige ved projektet er, at vi leverer altanerne i mange forskellige størrelser. Det er individuelle løsninger, som passer præcis til projektet og de enkelte lejligheder. Det er en af vores forcer, som i høj grad kommer til syne i et projekt som dette, forklarer Dorthe Konrad videre.

Løbende optimering
Det er Glostrup Boligselskab, der er bygherre på den omfattende renovering. Arkitektdelen står JJW Arkitekter for, mens hovedentreprenøren er Enemærke & Pedersen A/S. Partnere har valgt ikke kun at evaluere renoveringsprojektet efter aflevering i 2020, men også at evaluere og tilpasse undervejs. Det har bl.a. haft en betydning for en lille, men væsentlig, detalje ved de mange altaner.

- Til at starte med havde arkitekten valgt, at alle altaner skulle være opdelt i to frontelementer og dermed danne en lige linje op gennem etagerne. Men man fandt ud af, at det arkitektoniske udtryk ville blive lettere, hvis man fravalgte de opdelte elementer og i stedet havde et element, hvor dørene lukker op i den ene side, siger Dorthe Konrad.

- Det var derfor meget fordelagtigt at evaluere efter første etape. På den måde får man tilpasset nogle ting, som kan være svære at tage højde for på forhånd.

De første beboere er flyttet tilbage i deres lejligheder, som nu fremstår så gode som nye.

- De beboere, der er flyttet tilbage i deres lejligheder, er meget tilfredse med resultatet og deres nye altaner. Stadionkvarteret er virkelig blevet løftet til helt nye højder, runder Dorthe Konrad af. 

 

Læs hele nyheden Læs hele nyheden
3. november 2017

Appel til altanbranchen: Husk nu sikkerheden!

En altan er i de flestes øjne en god investering, men det er ikke altid, at sikkerheden følger trop. Derfor råber SBi-ekspert Thomas Cornelius og altanleverandør Windoor Danmark nu vagt i gevær.

En altan er i de flestes øjne en god investering, men det er ikke altid, at sikkerheden følger trop. Derfor råber SBi-ekspert Thomas Cornelius og altanleverandør Windoor Danmark nu vagt i gevær.
Lejligheder med altaner er i høj kurs blandt danskerne. Vi er glade for de ekstra kvadratmeter, og vi nyder at kunne komme tættere på naturen. Men det hænder desværre, at sikkerheden er lidt for lemfældig. Og det kan have alvorlige konsekvenser.

- Én ting er, hvad altanen kan klare af belastning. En anden er sikkerheden ved rækværket. Det er nemlig vigtigt, at børn ikke kan få kroppen ind mellem de små søjler, også kaldet balustre. De kan blive fastklemt eller i værste scenarie falde ned, advarer Thomas Cornelius, seniorforsker på Statens Byggeforskningsinstitut, SBi.

Manglende dokumentation
Faldulykker er en af de hyppigste ulykker blandt børn, og altaner er en af synderne. For at undgå ulykker er det vigtigt, at rækværket er udført ordentligt. Det indebærer, at balustrene sidder tæt nok og er tilstrækkeligt stive, så de ikke bøjer. Det er dog ikke altid, at de krav bliver opfyldt.

- Altanerne skal leve op til kravene i SBi-anvisning nr. 258. Her står der bl.a., at den indbyrdes afstand mellem alle typer af balustre skal udformes, så det ikke giver anledning til personskader. Ansvaret ligger hos bygherren, som ofte uddelegerer det til den erfarne projekterende, siger Thomas Cornelius og fortsætter:

- Det er desværre ikke altid, at tingene er i orden. I visse tilfælde ligger der ikke tilstrækkelig dokumentation, og det er meget kritisabelt.

Væk med de traditionelle balustre
Det er typisk bygherrerne eller de projekterende, der skal sikre, at dokumentationen er tilstrækkelig og lever op til gældende lovkrav. Men ifølge Thomas Cornelius kan altanleverandørerne også fungere som projekterende og dermed have et helt naturligt ansvar.

Det har altanleverandøren Windoor Danmark taget til sig. De små søjler er blevet testet, og konklusionen er klar: Traditionelle balustre overholder ikke lovkravene.

- Mange anvender stålbalustre med en diameter på 8 eller 10 mm. Vi har udført en række tests på dem ved at trække en kilde med 22kg igennem rækværkets mellemrum. Uanset hvor tæt vi satte balustrene på hinanden, bøjede de. Vi kan derfor konkludere, at de ikke lever op til bygningsreglementet, fortæller Michael Jensen, salgs- og markedschef hos Windoor Danmark.

Windoor Danmark har derfor valgt at bruge aluminiumsbalustre på 22 mm. som standard til deres altaner. De består nemlig testene og lever op til lovkravene.

Branchen skal oppe sig
For at komme de ulovlige og usikre altanrækværker til livs må branchen tage ansvar. Det er der bred enighed om hos SBi og Windoor Danmark.

- Som projekterende på et altanprojekt skal man sørge for, at dokumentationen er i orden. Den efterfølgende kontrol skal også sikres, siger Thomas Cornelius.

- Branchen bør gå sammen om at overholde reglerne. Bygherrerne skal stille krav, altanleverandørerne bør leve op til kravene, og kommunerne må kontrollere, om kravene overholdes, stemmer Michael Jensen i.

Boks:
Fra SBI anvisning 258 – Anvisning om bygningsreglement 2015. 

 

Læs hele nyheden Læs hele nyheden

Få seneste altan-nyt direkte i din indbakke